دوره 17، شماره 3 - ( 9-1394 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 94-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The performance evaluation of Shahid Rahimi hospital in Khorramabad based on the organizational excellence model. yafte 2015; 17 (3) :87-94
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2072-fa.html
رحیمی زهرا، پیامنی اکبر، عنبری خاطره. ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید رحیمی‌خرم آباد براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM، سال 1393. مجله علمی پژوهشی یافته. 1394; 17 (3) :87-94

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2072-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (5202 مشاهده)

مقدمه: در بخش بهداشت و درمان، همانند دیگر بخش‌ها، خودارزیابی امری اجتناب‌ ناپذیر است. محدودیت منابع این بخش، ضرورت پایش عملکرد، حیاتی بودن خدمات و مراقبت ‌های ارائه شده توسط بخش، اهمیت ویژه رعایت کیفیت در ارائه خدمات و ... شواهدی دال بر ضرورت خودارزیابی دقیق و صحیح عملکرد این بخش ‌هستند. از همین رو هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید رحیمی‌ خرم آباد براساس الگوی تعالی سازمانی می باشد تا راهنمایی عملی برای بهبودخدمات این سازمان، در اختیار دست‌اندرکاران قرار دهد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در بیمارستان شهید رحیمی‌ خرم آباد و در سال 1393 انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM بوده که روایی و پایایی آن در مطالعات گذشته ارزیابی شده و ضریب آلفای کرونباخ آن 98 درصد برآورد شده است. یافته‌ها: درحوزه معیارهای توانمندسازی الگوی سرآمدی سازمانی، بعد رهبری دارای بهترین درصد امتیازی و بعد فرآیندها از کمترین امتیاز برخوردار بوده است که این بعد به همراه ابعاد کارکنان، منابع و شرکا، نیازمند بهبود می باشند. درحوزه معیارهای نتایج الگوی سرآمدی سازمانی، بعد نتایج مشتریان و نتایج کلیدی عملکرد دارای بهترین درصد امتیازی و بعد نتایج جامعه از کمترین امتیاز برخوردار بوده است که این بعد به همراه نتایج کارکنان، نیازمند بهبود می باشند. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه در مجموع حاکی از وضعیت مناسب این بیمارستان از نظر معیارهای الگوی سرآمدی است. نتایج این مدل، عموماً برای تحلیل نظام مندسازمان به منظور رسیدن به نگرشی جامع از سازمان و چالشهای آن به کار گرفته می شود.

متن کامل [PDF 204 kb]   (2299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/9/30 | پذیرش: 1394/9/30 | انتشار: 1394/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb