دوره 18، شماره 1 - ( 2-1395 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 28-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh F, Nasseryan J, Ghorbani M, Almasi A. The assessment of barriers to research from the viewpoint of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and relationship to research performance of them. yafte. 2016; 18 (1) :28-41
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2212-fa.html
ابراهیم زاده فرزاد، ناصریان جواد، قربانی مهرزاد، الماسی افشین. بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی ایشان. مجله علمی پژوهشی یافته. 1395; 18 (1) :28-41

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2212-fa.html


استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، شهر ری
چکیده:   (1240 مشاهده)

مقدمه: شناسایی نقاط ضعف پژوهش اولین گام برای سامان بخشیدن به پژوهش در جامعه است. چون عمده فعالیت‌های پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد در این پژوهش سعی شده تا ارتباط موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با عملکرد پژوهشی ایشان بررسی گردد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری انجام گردید. یک پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی متغیرهای جمعیت شناختی و آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به موانع موجود در مراحل مختلف پژوهش تدوین و به صورت خود ایفا تکمیل شد و ارتباط آن با نمرات ارزشیابی سالیانه اساتید در معیار پژوهشی با استفاده از آزمون مجذور کای، من-ویتنی و کروسکال-والیس بررسی گردید.
یافته ها:  متغیرهای دانشکده محل خدمت، کمیت تدریس، انگیزه پژوهشی اولیه، آگاهی نسبت به متغیرهای اصول روش تحقیق، اصول جستجو در بانک‌های اطلاعاتی پزشکی، اصول پروپوزال نویسی و اصول مقاله نویسی و نیز نگرش نسبت به متغیرهای اولویت‌های پژوهشی مصوب، نگارش پروپوزال، کیفیت مشاوره پژوهشی، فرآیند تصویب طرح‌ها در شوراهای پژوهشی، تسهیلات پژوهشی، نگارش مقاله، فرآیند داوری مقالات داخلی، ارائه مقاله در همایش‌ها و مشارکت در پایان نامه‌ها در ارتباط معنادار با عملکرد پژوهشی افراد بودند (005/0P<).
بحث و نتیجه گیری: به نظر می‌رسد با اعطای امتیازات ویژه به جمعیت‌های خاص نظیر اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی، افراد دارای کمیت تدریس بالا و افراد دارای آگاهی و نگرش نامطلوب بتوان انگیزه ایشان جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی را تقویت کرد.

متن کامل [PDF 277 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb