مقدمه: شناسایی نقاط ضعف پژوهش اولین گام برای سامان بخشیدن به پژوهش در جامعه است. چون عمده فعالیتهای پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاهها صورت میگیرد در این پژوهش سعی شده تا ارتباط موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با عملکرد پژوهشی ایشان بررسی گردد.
مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری انجام گردید. یک پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی متغیرهای جمعیت شناختی و آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به موانع موجود در مراحل مختلف پژوهش تدوین و به صورت خود ایفا تکمیل شد و ارتباط آن با نمرات ارزشیابی سالیانه اساتید در معیار پژوهشی با استفاده از آزمون مجذور کای، من-ویتنی و کروسکال-والیس بررسی گردید.
یافته ها: متغیرهای دانشکده محل خدمت، کمیت تدریس، انگیزه پژوهشی اولیه، آگاهی نسبت به متغیرهای اصول روش تحقیق، اصول جستجو در بانکهای اطلاعاتی پزشکی، اصول پروپوزال نویسی و اصول مقاله نویسی و نیز نگرش نسبت به متغیرهای اولویتهای پژوهشی مصوب، نگارش پروپوزال، کیفیت مشاوره پژوهشی، فرآیند تصویب طرحها در شوراهای پژوهشی، تسهیلات پژوهشی، نگارش مقاله، فرآیند داوری مقالات داخلی، ارائه مقاله در همایشها و مشارکت در پایان نامهها در ارتباط معنادار با عملکرد پژوهشی افراد بودند (005/0P<).
بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد با اعطای امتیازات ویژه به جمعیتهای خاص نظیر اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی، افراد دارای کمیت تدریس بالا و افراد دارای آگاهی و نگرش نامطلوب بتوان انگیزه ایشان جهت انجام فعالیتهای پژوهشی را تقویت کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |