دوره 19، شماره 5 - ( 11-1396 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 27-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughipour H, Goodarzi K. The Effect of Educational Games on Internal and External Behavioral Disorders of Preschool Girls . yafte. 2018; 19 (5) :27-33
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2316-fa.html
فروغی پور حمید، گودرزی کورش. تأثیر بازی‌های پرورشی بر اختلالات رفتاری درونی و بیرونی دختران پیش‌دبستانی. مجله علمی پژوهشی یافته. 1396; 19 (5) :27-33

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2316-fa.html


استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران
چکیده:   (911 مشاهده)

مقدمه: اختلالات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل به‌طور عمده از درمان دارویی استفاده می‌شود، لیکن این تحقیق به دنبال جایگزین غیر دارویی از طریق بازی‌های پرورشی است.
مواد و روش‌ها: از طریق روش پژوهش تصادفی کارآزمایی کنترل شده با استفاده از طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون-پس آزمون اقدام به گردآوری اطلاعات گردید. نمونه آماری شامل 46 دختر 6 ساله بود. آزمودنی‌ها از میان یک مهدکودک دخترانه شهر بروجرد انتخاب و از طریق ایجاد توالی تصادفی (24 نفر گروه تجربی و 22 نفر گروه کنترل) در دو گروه جایگزین شدند. ابزار تحقیق فرم مشاهده (PKBS) برای سنجش اختلالات رفتاری است. داده‌های حاصل از طریق آزمون تی مستقل و وابسته تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (001/0≥P) و بیرونی (001/0≥P) دختران پیش‌دبستانی گروه تجربی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان می‌دهد که بین پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (05/0P<) گروه تجربی و کنترل و بیرونی آنها (01/0P<) تفاوت معنی‌داری به نفع گروه تجربی وجود دارد. بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (69/0P=) و بیرونی (23/0P=) گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه ­گیری: بازی‌های پرورشی تأثیر معنی‌داری بر بهبود اختلالات رفتاری دختران پیش‌دبستانی دارد. لذا مناسب است در مراکز مربوط برای کودکانی که اختلالات رفتاری دارند، بازی‌های پرورشی به عنوان یک برنامه درمانی غیر دارویی اعمال گردد.
 

متن کامل [PDF 254 kb]   (367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb