Jazayeri S H, Delavar A, Dortaj F. The relationship between Personality Characteristics, Emotional Intelligence, Attachment Style and Voluntary Activities, and the Happiness of Employed Women. yafte 2018; 20 (3) :67-82
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2668-fa.html
جزایری سید حسین، دلاور علی، درتاج فریبرز. رابطه ویژگی های شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی و فعالیت های ارادی با میزان شادکامی زنان شاغل. مجله علمی پژوهشی یافته. 1397; 20 (3) :67-82
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2668-fa.html
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (5138 مشاهده)
مقدمه: شادکامی مفهومی است که در سالهای اخیر به واسطه نقش مهمی که در سلامت روان دارد، اهمیت بسزایی یافته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی و فعالیتهای ارادی با میزان شادکامی زنان شاغل انجام شد. |
مواد و روش ها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل 12373 زن شاغل در ادارات و سازمانهای استان لرستان بود که تعداد 400 نفر بر اساس فرمول کوکران به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. دادهها از طریق مقیاس شخصیتی نئو، هوش هیجانی شیرینگ، پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه فعالیتهای ارادی و پرسشنامه شادی آکسفورد جمعآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل گردید. |
یافته ها: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و فعالیتهای ارادی با شادکامی رابطه معناداری وجود دارد (001/0P<) و از بین مؤلفههای سبک دلبستگی تنها مؤلفه اضطراب دارای همبستگی منفی و معنادار با شادکامی است (20/0-=r). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر خودانگیزی (از مؤلفههای هوش هیجانی)، برونگرایی و فعالیتهای ارادی با ضریب بتای مثبت و روانرنجوری با ضریب بتای منفی قادر به پیشبینی شادکامی هستند (001/0P<). |
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود مدیران سازمانها زمینه برگزاری کارگاههای آموزشی متمرکز بر آموزش هوش هیجانی، فعالیتهای ورزشی، تفریحی و برگزاری اجتماعات شاد و لذتبخش (اجرای کنسرت، برنامههای طنز و ...) را در راستای ارتقای شادکامی فراهم نمایند و به نقش محوری دلبستگی و ویژگیهای شخصیتی در شادکامی توجه کنند.
|
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1397/2/9 | پذیرش: 1397/10/15 | انتشار: 1397/10/24