Naserinia S, Sohrabi Fard M M. The effectiveness of self-control strategies training on self-compassion and emotion regulation in adults suffering from attention deficit hyperactivity disorder. yafte 2019; 21 (3) :105-118
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.html
ناصری نیا سجاد، سهرابی فرد محمدمهدی. اثربخشی آموزش راهبردهای خودمهارگری بر شفقت خود و نظمجویی هیجان بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی. مجله علمی پژوهشی یافته. 1398; 21 (3) :105-118
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (4201 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی یک اختلال عصبی-رشدی می باشد که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش فعالی و تکانشگری همراه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودمهارگری در بهبود شفقت خود و نظمجویی هیجان در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شهر خرم آباد بود. |
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون_ پیگیری با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد نظر شامل 30 مرد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شهر خرم آباد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی برنامه راهبردهای خودمهارگری را به مدت ده جلسه گروهی دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی نقص توجه_ بیش فعالی بزرگسالان (BAARS-IV)، مقیاس شفقت خود (SCS) و مقیاس نظم جویی هیجان (ERS) و برای تحلیل از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. |
یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری از نظر شفقت خود و نظمجویی هیجان بین افراد گروه آزمایشی و گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری وجود دارد. |
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت آموزش راهبردهای خودمهارگری تلویحات کاربردی مفیدی در درمان و پیشگیری از اختلال نقص توجه_ بیش فعالی بزرگسالان ارائه می دهد. |
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1398/2/25 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار: 1398/9/12