دوره 22، شماره 1 - ( 2-1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 38-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodami N, Malekpour M, Ghamarani A, Atashpour H. A Comparison of the Effectiveness of the Mindfulness Skills Training for Children with Oppositional Defiant and Cognitive-Behavioral Therapy on the Child-Teacher Interactions. yafte 2020; 22 (1) :25-38
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2913-fa.html
خدامی نغمه، ملک پور مختار، قمرانی امیر، آتش پور حمید. مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت های ذهن گاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله ای و درمان شناختی –رفتاری بر تعاملات کودک با معلم. مجله علمی پژوهشی یافته. 1399; 22 (1) :25-38

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2913-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3546 مشاهده)
مقدمه: اختلال نافرمـانی مقابله ­ای یکی از رایج ترین تشخیص­­های اخـتلالات سـلامت روان در دوران کودکی می باشد،که الگـوی عـودکننـده از رفتارهـای منفـی کارانـه، نافرمانی، سرکشی و خصم آلـود در برابـر اشـخاص صـاحب قدرت است که تأثیرات وسیعی بر فرد، خـانواده، مدرسـه و اجتماع دارد. از این رو پروتکل آموزش مهارت­ های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله­ ای در راستای بهبود تعامل کودک با معلم تدوین گردید. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت­ های ذهن آگاهی ویژه کودکان با نافرمانی مقابله­ ای و درمان شناختی – رفتاری  بر تعاملات کودک با معلم اجرا گردید.
مواد و روش­ ها: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. تعداد 60 کودک نافرمان مقابله ­ای 8 تا 12 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (روش مداخله: آموزش مهارت ­های ذهن آگاهی و درمان شناختی -رفتاری) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رابطه معلم- دانش آموز و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بود.
یافته ­ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و درمان شناختی-رفتاری بر افزایش تعامل کودک با معلم تأثیر معنی دار داشته است. همچنین بررسی ­ها نشان داد که  بین افزایش تعامل کودک با معلم تحت آموزش ذهن آگاهی و تحت درمان شناختی-رفتاری تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0P= ).
بحث و نتیجه­ گیری: افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت درمان شناختی-رفتاری بوده اند، بیشتر از افزایش تعامل کودک با معلم در گروهی که تحت آموزش ذهن آگاهی بوده­اند، می باشد.
متن کامل [PDF 321 kb]   (1260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کودکان
دریافت: 1398/7/5 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار: 1399/3/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb