دوره 21، شماره 4 - ( 11-1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 19-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghazi S, Mehrdad H, Daraei M. Designing and Validating the Model of Medical Ethics in Medical Students (Case Study: Medical Students of Lorestan University of Medical Sciences). yafte 2020; 21 (4) :8-19
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2976-fa.html
قاضی شیرین، مهرداد حسین، دارایی مهری. طراحی و اعتباریابی مدل اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی (مطالعه موردی: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان). مجله علمی پژوهشی یافته. 1398; 21 (4) :8-19

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2976-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (4386 مشاهده)
مقدمه: اخلاق حرفه ­ای پزشکی، نظامی ساختارمند جهت حل مسائل اخلاقی و ارائه راهکارهای مناسب در حیطه پزشکی است. هدف این پژوهش طراحی و آزمون الگوی اخلاق حرفه ­ای در پزشکان بود.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش، با مطالعه پژوهش ­های پیشین فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر مؤلفه‌های اخلاق حرفه­ ای با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. بدین منظور 14 نفر از خبرگان اخلاق حرفه­­ ای به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونه­ گیری غیراحتمالی و ترکیبی از روش­های هدف­دار یا قضاوتی و زنجیره­ای برگزیده شدند. در این الگو، مؤلفه‌ها به عنوان متغیرهای مکنون (پنهان) در نظر گرفته شدند که توسط شاخص‌ های مربوطه (متغیرهای آشکار) سنجش شدند و بر اساس مدل‌یابی معادلات ساختاری تأثیرشان بر اخلاق حرفه‌ای دانشجویان تعیین گردید. قبل از برازش مدل، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSSV22، مفروضه نرمال بودن توزیع داده‌ها با آزمون ناپارامتری کولموگروف- اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته­ ها با استفاده از روش پژوهش کیفی و مدل دلفی تحلیل شدند. یافته ­های به دست آمده حاصل از این پژوهش به شناسایی 11 مؤلفه شامل وظیفه‌شناسی، تعالی شغلی، درستی و شرافت، احترام به دیگران، نوع‌دوستی، تعهد به عدالت اجتماعی، مدیریت زمان، هوش هیجانی، رازداری، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی منتهی شد. از بین این مؤلفه‌ها، مؤلفه‌های مدیریت زمان، هوش هیجانی، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی دستاورد نوین این پژوهش می­ باشند. همچنین شاخص جدیدی به مؤلفه رازداری، یعنی الکترونیک شدن پرونده­ های بیماران افزوده شد.
بحث و نتیجه ­گیری:  برازش مناسب مدل پیشنهادی پژوهش حاضر می‌تواند در تدوین الگوهای اخلاقی و برنامه‌های ملی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفید واقع شود.
متن کامل [PDF 794 kb]   (1508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/19 | انتشار: 1398/11/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb