Hosseini S F, Tanha Z, Karimi J, Ghadampour E. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Cognitive Emotion Regulation Strategies and Cognitive Flexibility in Gastrointestinal Patients. yafte 2021; 23 (2) :91-110
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3139-fa.html
حسینی سیده فرزانه، تنها زهرا، کریمی جواد، قدم پور عزت اله. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی بیماران گوارشی. مجله علمی پژوهشی یافته. 1400; 23 (2) :91-110
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3139-fa.html
گروه روان شناسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
چکیده: (3001 مشاهده)
مقدمه: دستگاه گوارش، به عنوان یکی از مهمترین دستگاههای بدن، بیماریهای مربوط به خود را دارد که گریبانگیر بسیاری از افراد است. از اینرو، پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی بیماران گوارشی است. |
مواد و روش ها: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل نامعادل بود و جامعه آماری این تحقیق کلیه بیماران گوارشی شهر ساری بودند که در سال 1399 به مرکز درمانی بیمارستان امام خمینی مراجعه کردند و نمونه آنها شامل 30 نفر (15 نفر برای گروه آزمایشی و 15 نفر برای گروه کنترل)، که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، اعضای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچگونه درمانی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل، پرسشنامههای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و انعطافپذیری شناختی (دنای و ونادروال، 2010) و نوع روش آماری این پژوهش، تحلیل کوواریانس چند متغیری بود. |
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی اثربخش بوده است و به شکل معناداری موجب بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی بیماران گوارشی شد. |
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان روش موثر برای ارتقاء راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و انعطافپذیری شناختی بیماران گوارشی استفاده کرد. |
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1399/9/26 | پذیرش: 1399/12/20 | انتشار: 1400/3/10