Imani-Nasab M H, Tofighi S, Almasian A, Mohaghegh B, Toosani S, Khalesi N. Quality assessment of emergency wards in Khorramabad public hospitals based on EFQM model . yafte 2012; 14 (4) :17-27
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-869-fa.html
ایمانی نسب محمدحسن، توفیقی شهرام، الماسیان آناهیتا، محقق بهرام، طوسانی سمیه، خالصی نادر. ارزیابی کیفیت بخش اورژانس بیمارستانهای دولتی خرمآباد براساس الگوی EFQM. مجله علمی پژوهشی یافته. 1391; 14 (4) :17-27
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-869-fa.html
چکیده: (13365 مشاهده)
مقدمه: بر اساس توصیه مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، الگوی EFQM مناسبترین مدل ارزیابی عملکرد برای پیادهسازی در بیمارستانهای کشور است. در این پژوهش کیفیت بخش اورژانس بیمارستانهای دولتی خرمآباد را براساس مدل فوق سنجیده شده و با نتیجه ارزشیابی سالیانه وزارت بهدشت مقایسه شده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که کیفیت بخش های اورژانس مورد مطالعه در مقایسه با استانداردهای مدل و نیز مطالعات مشابه بهطور قابل ملاحظهای پایینتر است؛ به نظر پژوهشگران، فاصله موجود با مطالعات خارجی منطقی و با مطالعات داخلی غیرمنطقی است. بخشهای مورد مطالعه بیشترین امتیاز را در معیار فرایندها و کمترین آن را در معیار خط مشی و استراتژی کسب کردند. همچنین یافتهها بیانگر اختلاف زیاد بین نتایج ارزشیابی براساس مدل EFQM و نظام فعلی ارزشیابی وزارت بهداشت است، لذاپژوهشگران نظام کنونی ارزشیابی وزارت بهداشت را نیازمند بازنگری اساسی میدانند.
یافتهها: بخشهای اورژانس بیمارستانهای تأمین اجتماعی، شهید مدنی، شهدای عشایر و خیریه عسلی از 1000 امتیاز مدل به ترتیب 216، 1/108، 9/129 و 1/72 امتیاز را کسب کردند. میانگین درصد امتیاز بخشهای مورد مطالعه در معیارهای نهگانه EFQM بهصورت زیر بود: رهبری 25/12%، خط مشی و استراتژی 1/7%، کارکنان 8/11%، مشارکتها و منابع 8/13%، فرایندها 8/20%، نتایج مشتریان 3/8%، نتایج کارکنان 5/12%، نتایج جامعه 5/9% و نتایج کلیدی عملکرد 8/18% .
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388 انجام شد. بخش اورژانس بیمارستانهای دولتی خرم آباد جامعه آماری پژوهش بودند که همگی به روش سرشماری در نمونه پژوهش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مدل EFQM بود که با حضور پژوهشگران در بخشهای مورد مطالعه تکمیل گردید. برای امتیازدهی از منطق RADAR و برای توافقنظر از فرایند دستیابی به اجماع EFQM استفاده شد؛ برای نمایش یافتهها از شاخصهای آمار توصیفی، نرم افزار SPSS و نرم افزار EFQM استفاده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1391/9/12 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1391/9/25