دوره 19، شماره 5 - ( 11-1396 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 9-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekshahi F, Farhadinia M, Qulipor P, Jalilvand M. Relationship learning strategies and academic self-efficacy with academic achievement of students in Lorestan University of Medical Sciences in 2016 . yafte. 2018; 19 (5) :9-17
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2558-fa.html
ملکشاهی فریده، فرهادی نیا مسعود، قلی پور پروانه، جلیلوند مانیا. رابطه راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 1395. مجله علمی پژوهشی یافته. 1396; 19 (5) :9-17

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2558-fa.html


استادیار ،گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده:   (568 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 1395 انجام شد.
مواد و روش‌ ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان (2200 نفر) بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 330 نفر تعیین شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای­ نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد راهبردهای یادگیری پینتریچ و دیگروت، خود کارآمدی تحصیلی جیکنز و مورگان و معدل دانشجویان بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطۀ مثبت و معناداری بین راهبردهای یادگیری و خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که راهبردهای یادگیری و ابعاد خود کارآمدی تحصیلی حدود 12 درصد نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین می­کنند.
بحث و نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر چشمگیر راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) و خود کارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود.
متن کامل [PDF 287 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb