دوره 20، شماره 3 - ( 7-1397 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 67-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jazayeri S H, Delavar A, Dortaj F. The relationship between Personality Characteristics, Emotional Intelligence, Attachment Style and Voluntary Activities, and the Happiness of Employed Women. yafte. 2018; 20 (3) :67-82
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2668-fa.html
جزایری سید حسین، دلاور علی، درتاج فریبرز. رابطه ویژگی های شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی و فعالیت های ارادی با میزان شادکامی زنان شاغل. مجله علمی پژوهشی یافته. 1397; 20 (3) :67-82

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2668-fa.html


گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (654 مشاهده)
مقدمه:  شادکامی مفهومی است که در سال­های اخیر به ­واسطه نقش مهمی که در سلامت روان دارد، اهمیت بسزایی یافته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی­های شخصیتی، هوش هیجانی، سبک دلبستگی و فعالیت­های ارادی با میزان شادکامی زنان شاغل انجام شد.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل 12373 زن شاغل در ادارات و سازمان‌های استان لرستان بود که تعداد 400 نفر بر اساس فرمول کوکران به روش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شد. داده­ها از طریق مقیاس شخصیتی نئو، هوش هیجانی شیرینگ، پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه فعالیت‌های ارادی و پرسشنامه شادی آکسفورد جمع­آوری و با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام­به­گام تحلیل گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی، هوش هیجانی و فعالیت­های ارادی با شادکامی رابطه معناداری وجود دارد (001/0P<) و از بین مؤلفه­های سبک دلبستگی تنها مؤلفه اضطراب دارای همبستگی منفی و معنادار با شادکامی است (20/0-=r). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر خودانگیزی (از مؤلفه­های هوش هیجانی)، برون­گرایی و فعالیت­های ارادی با ضریب بتای مثبت و روان­رنجوری با ضریب بتای منفی قادر به پیش­بینی شادکامی هستند (001/0P<).
بحث و نتیجه ­گیری:  بر اساس نتایج، پیشنهاد می­شود مدیران سازمان­ها زمینه برگزاری کارگاه­های آموزشی متمرکز بر آموزش هوش هیجانی، فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و برگزاری اجتماعات شاد و لذت‌بخش (اجرای کنسرت، برنامه‌های طنز و ...) را در راستای ارتقای شادکامی فراهم نمایند و به نقش محوری دلبستگی و ویژگی­های شخصیتی در شادکامی توجه کنند.

 
 
متن کامل [PDF 360 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb