Sadati Bala Dehi M, Taghi Pour Javan A, Hassan Nattaj F. Comparison of the Effect of Cognitive-Behavioral Therapy and Relaxation Therapy (Relaxation) on Reducing Signs of Chronic Fatigue Syndrome in Nurses. yafte 2019; 21 (1) :1-11
URL:
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2718-fa.html
ساداتی بالادهی مهسا، تقی پور جوان عباسعلی، حسن نتاج فهیمه. مقایسه تاثیر آموزش روش درمان شناختی- رفتاری و تن آرامی عضلانی (ریلکسیشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران. مجله علمی پژوهشی یافته. 1398; 21 (1) :1-11
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2718-fa.html
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده: (5591 مشاهده)
مقدمه: اولین تکنیک آرام سازی عضلات بدن ، تن آرامی است و روش دیگر جهت بهبود خستگی مزمن، روش درمانی شناختیرفتاری می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی دو روش درمان روانشناختی (درمان شناختی–رفتاری) و تن آرامی عضلانی (ریلکسشن) در کاهش علائم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران بود. |
مواد و روش ها: روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر تهران تشکیل می دادند. نمونه تحقیق شامل 36 نفر در دو گروه کنترل و 36 نفر در دو گروه آزمایش است. روش نمونه گیری به صورت دردسترس بود. ابتدا در هر دو گروه کنترل و دو گروه آزمایشی خستگی پرستاران با پرسشنامه خستگی چالدر (1993) قبل از انجام آموزش درمان شناختی–رفتاری و تنآرامی عضلانی با پیش آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس گروه آزمایش اول در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش درمانی شناختی–رفتاری و گروه آزمایش دوم در 6 جلسه 1 ساعته در معرض آموزش تنآرامی عضلانی قرار گرفتند و دوباره پرسشنامه خستگی در هر 4 گروه با پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزار Spss18 و آزمون t مستقل و وابسته و تحلیل کوواریانس انجام شد. |
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آموزش درمان شناختی–رفتاری و تن آرامی عضلانی تدریجی بر کاهش خستگی پرستاران تاثیر معنی داری داشته است. با توجه به مجذور ضریب ایتا در سطح 05/0= α میزان تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری بر کاهش خستگی پرستاران 6/79 درصد می باشد. بین کاهش خستگی دو گروه که تحت آموزش های متفاوت بودند در سطح معنی داری 05/0= α تفاوت معنی داری وجود ندارد. |
بحث و نتیجه گیری: کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش درمان شناختی-رفتاری بودهاند، بیشتر از کاهش خستگی در گروهی که تحت آموزش تنآرامی عضلانی تدریجی بودهاند می باشد، ولی این تفاوت از نظر آماری معنیدار نیست. |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری دریافت: 1397/5/5 | پذیرش: 1397/12/21 | انتشار: 1398/3/18