دوره 21، شماره 3 - ( 8-1398 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 118-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naserinia S, Sohrabi Fard M M. The effectiveness of self-control strategies training on self-compassion and emotion regulation in adults suffering from attention deficit hyperactivity disorder. yafte 2019; 21 (3) :105-118
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.html
ناصری نیا سجاد، سهرابی فرد محمدمهدی. اثربخشی آموزش راهبردهای خودمهارگری بر شفقت خود و نظم‌جویی هیجان بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی. مجله علمی پژوهشی یافته. 1398; 21 (3) :105-118

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2859-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3760 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش فعالی یک اختلال عصبی-رشدی می باشد که با سه ویژگی اصلی یعنی نارسایی توجه، بیش­ فعالی و تکانشگری همراه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودمهارگری در بهبود شفقت خود و نظم­جویی هیجان در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شهر خرم آباد بود.
مواد و روش ­ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون_ پیگیری با گروه کنترل می­باشد. نمونه مورد نظر شامل 30 مرد مبتلا به اختلال نقص توجه_ بیش فعالی شهر خرم آباد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی برنامه راهبردهای خودمهارگری را به مدت ده جلسه گروهی دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل تا پایان پژوهش هیچ­گونه مداخله­ ای دریافت نکرد. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی نقص توجه_ بیش فعالی بزرگسالان (BAARS-IV)، مقیاس شفقت خود (SCS) و مقیاس نظم ­جویی هیجان (ERS) و برای تحلیل از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
 یافته ­ها: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری از نظر شفقت خود و نظم­جویی هیجان بین افراد گروه آزمایشی و گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری وجود دارد.
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج تحقیق می­توان گفت آموزش راهبردهای خودمهارگری تلویحات کاربردی مفیدی در درمان و پیشگیری از اختلال نقص توجه_ بیش فعالی بزرگسالان ارائه می­ دهد.
متن کامل [PDF 331 kb]   (1306 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/2/25 | پذیرش: 1398/6/23 | انتشار: 1398/9/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb