دوره 26، شماره 2 - ( 4-1403 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 96-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani N. Effect of Coadministration of Memantine and Folic Acid on Spatial Learning and Memory in Adult Male Rats. yafte 2024; 26 (2) :86-96
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3716-fa.html
زمانی نسترن. تاثیر تجویز توام ممانتین و اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی در موش‌های صحرایی نر بالغ. مجله علمی پژوهشی یافته. 1403; 26 (2) :86-96

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3716-fa.html


گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران & گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (451 مشاهده)
مقدمه: ممانتین (MEM) آنتاگونیست گیرنده‌ی NMDA و یکی از داروهای مورد تایید در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر است. اسید‌فولیک و یا ویتامین B9 نیز ویتامینی محلول در آب است که در برخی مطالعات پیشین اثرات آن بر بهبود اختلالات شناختی نشان داده شده است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تاثیر ممانتین و تجویز توام آن با اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه‌ی فضایی در موش‌های صحرایی نر بالغ انجام شده است.
مواد و روش ­ها: در این مطالعه تجربی موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 6 گروه 7 تایی تقسیم شدند: کنترل، حلال (سالین)، ممانتینmg/kg; ip)  10 ,5 ,3 (MEM و mg/kg 10MEM - mg/kg15 FA. تیمار اسید‌فولیک به مدت 7 روز با شروع دو روز پیش از آموزش و تیمار ممانتین به مدت 5 روز و 30 دقیقه قبل از آموزش انجام شد. موش‌های صحرایی به مدت 5 روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. بیست و پنج روز بعد از آموزش آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه‌ی بلند مدت انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS (نسخه‌ی 16) انجام شد.
یافته ­ها: در نتایج این مطالعه مقایسه بین گروه‌های  mg/kg5 MEM (05/0˂p) و mg/kg10 MEM (001/0˂p) با گروه کنترل کاهش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی را نشان می‌دهد. در صورتیکه در گروه mg/kg10MEM - mg/kg15 FA در مقایسه با گروه mg/kg10 MEM افزایش معنی‌دار یادگیری و حافظه‌ی فضایی نشان داده شد (05/0˂p). همچنین در این مطالعه نتایج آزمون فراخوانی حافظه روز سی‌ام در مقایسه با روز پنجم آموزش در گروه‌های mg/kg10 MEM و 10MEM - mg/kg15 FA کاهش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی را نشان داد (05/0˂p).
بحث و نتیجه ­گیری: یافته‌های این مطالعه کاهش یادگیری و حافظه‌ی فضایی را در آزمون ماز Y شکل در موش‌های صحرایی تحت تیمار با ممانتین به صورت وابسته به مقدار نشان می‌دهند. علاوه‌ بر این در تجویز توام ممانتین و اسید‌فولیک بهبود اختلال یادگیری و حافظه‌ی فضایی ناشی از ممانتین در موش‌های صحرایی نر بالغ مشاهده گردید.
متن کامل [PDF 338 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فارماکولوژی
دریافت: 1402/12/14 | پذیرش: 1403/5/22 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb