دوره 24، شماره 2 - ( 4-1401 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 77-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yusufvand Z, Hamzelouei Moghadam E. Prevalence and causes of dental malpractice in Khorramabad, Iran during 2012-2016. yafte 2022; 24 (2) :69-77
URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3518-fa.html
یوسف وند زهرا، حمزه لوئی مقدم احسان. بررسی فراوانی و علل شکایات دندانپزشکی شهرستان خرم آباد در طی سال‌های 95-1391. مجله علمی پژوهشی یافته. 1401; 24 (2) :69-77

URL: http://yafte.lums.ac.ir/article-1-3518-fa.html


بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (1052 مشاهده)
مقدمه: امروزه میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به افزایش نهاده است. که یکی از علل اصلی آن  عدم آگاهی صاحبان دندانپزشکی از مسائل حقوقی و مقررات حاکم بر حرفه­ی دندانپزشکی و مسئولیت آنها در قبال بیماران میباشد. اطلاع از وضعیت و فراوانی این شکایات می تواند راهنمایی در کاهش میزان شکایات باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی شکایات دندانپزشکی واصله به سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی شهرستان خرم آباد در سال های 1391 تا 1395 بود.
مواد و روش­ ها: در این مطالعه‌ی توصیفی به صورت مقطعی، پرونده شکایات مربوط به درمان های دندانپزشکی واصله به سازمان پزشکی قانونی و  نظام پزشکی شهرستان خرم آباد در سال­های 95-1391 مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای متعددی از بیمار و دندانپزشک و همچنین نوع قصور مورد ثبت قرار گرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS22 انجام شد.
یافته­ ها: در این مطالعه از مجموع 73 پرونده شکایت، 65 پرونده مورد بررسی قرار گرفتند. به طوری که میانگین سنی بیماران 65/10±49/33 سال، بیشترین افراد شاکی زنان (3/59 %)، بیشترین رده سنی 45-30سال (5/41 %)، دارای تحصیلات دانشگاهی (2/26 %) یا دیپلم (6/24 %) و ساکن شهر (8/%70) بودند. همچنین بیشترین فاصله بین زمان درمان تا زمان ثبت شکایت کمتر از یکسال(1/72 %) بوده است. در این پرونده ها بیشتر متشاکیان مردان (5/87 %)، با سطح تحصیلات دندانپزشک عمومی(7/54 %) و رای‌های نهایی قصور(1/49 %) بودند. 32 % از قصورات از نوع صرفاً بی‌مبالاتی و در حیطه درمان بیشتر شکایت‌های مربوط به جراحی به تنهایی (8/33 %) است.
بحث و نتیجه­ گیری: بر اساس یافتههای این مطالعه بیشتر شاکیان خانم، و بیشتر متشاکیان آقا بودند. از طرفی بیشتر متشاکیان دندانپزشک عمومی بوده و تعداد زیادی از شکایات مربوط به حیطه­ ی جراحی بود. لذا برای کاهش وقوع این قبیل خطاها و محدود کردن پیامدهای آنها، پیگیری و ارتقا دانش دندانپزشکان عمومی خصوصاً در حیطه درمان های جراحی احساس می شود. همچنین ارتقا سطح آموزش و ارائه آموزش‌های کاربردی برای دانشجویان دندانپزشکی به عنوان راهکار زیر بنایی در افزایش کیفیت و ماندگاری درمان ها و کاهش وقوع این قبیل خطاها و محدود کردن پیامدهای آنها، لازم است مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 321 kb]   (610 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی
دریافت: 1401/2/25 | پذیرش: 1401/4/21 | انتشار: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به یافته می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Yafteh

Designed & Developed by : Yektaweb